Kijk verder dan je neus lang is!

De Nederlandse economie staat er goed voor. Het aantal werkgevers dat moeite heeft om getalenteerd personeel te vinden is ten opzichte van 2014 meer dan verdrievoudigd naar 17 procent.

De meeste werkgevers leggen in het sollicitatieproces veel nadruk op de formele eisen die ze bij de vacature stellen. Deze maken het sollicitatieproces beheersbaar. Daarnaast zorgt het ervoor dat kandidaten makkelijker te vergelijken zijn en bovendien kost het werkgevers veel tijd wanneer ze echt willen uitzoeken wat een sollicitant wel en niet kan.

Hoe begrijpelijk deze focus op de formele functie-eisen ook is, hierdoor kunnen ook missers ontstaan, omdat naast de kennis en kunde van een kandidaat het ook gaat om het hebben van de juiste motivatie en het beschikken over een passende persoonlijkheid, bij functie én organisatie.

Het succes van een organisatie wordt voor een groot deel bepaald door het gedrag van de medewerkers. Zijn zij klantvriendelijk genoeg? Werken ze goed samen? Passen ze in de cultuur? Dit zijn vragen die lastig uit een CV of gestructureerd sollicitatiegesprek zijn te destilleren.

Assessments (psychologische testonderzoeken) geven inzicht in de competenties, kwaliteiten en aandachtspunten van (nieuwe) medewerkers. Tevens verschaft een assessment inzicht in het ontwikkel- en veranderpotentieel. Een assessment is dus inzetbaar bij verschillende vraagstukken:

  • Het biedt inzicht in het algeheel functioneren van (nieuwe) medewerkers
  • Het meet de competenties behorend bij de diverse functies
  • Het geeft aan of en welke doorgroeimogelijkheden er zijn
  • De uitslagen gelden als basisdocument voor een POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)
  • Het levert belangrijke coachingsaspecten op

Kortom, een assessment is van toegevoegde waarde voor werkgever en medewerker!

Gepost op LinkedIn